4 07 2015
Możesz być kim tylko chcesz, ważna jest Twoja marka
Zastanawiałeś lub zastanawiałaś się może, dlaczego na wycieczce, bądź w miejscu w którym jeszcze nigdy nie byłeś, zdarzyło Ci się słyszeć bądź samemu powiedzieć „Wolę już zjeść w McDonald’s bo…”? Albo myślałeś nad tym, dlaczego banki mają zwyczaj umieszczania swoich siedzib w robiących świetne wrażenie budynkach? W dawnych czasach, zanim rządy zaczęły ubezpieczać lokaty bankowe i „gonić” parabanki, klienci musieli się dobrze zastanowić zanim umieścili gdzieś swoje pieniądze. Jeżeli ulokowaliby je w niewłaściwym banku, nikt nie przyszedłby im z pomocą w razie jego bankructwa. Wszyscy klienci wyssali więc wraz z mlekiem matki prosty przekaz, że oszuści zamierzający ulotnić się z pieniędzmi lub je przegrać nie inwestują w ekskluzywne meble do swoich oddziałów, nie inwestują w swoje marki, ale prowadzą biznes na krótką metę. Jest to też jedna z przyczyn, dla której płaci się więcej w firmie o ustalonej reputacji niż na jarmarcznym straganie, na którym kupujący nie ma pewności i wiedzy na temat jakości produktu. Firma będąca w tym samym miejscu w razie reklamacji zwróci pieniądze, co utwierdza klienta w przekonaniu, że zachodzi mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia z pozwem sądowym. Firma dbająca o swoją markę i jej reputację nie oszukuje klientów.
Dlaczego to jest takie ważne? Warren Buffett zbił majątek na nabyciu dużego pakietu akcji na Coca-coli, meksykanin Carlos Slim Helú będąc właścicielem Telmexu, a McDonald’s Corporation nie założył nikt o imieniu Ronald, a tym bardziej o nazwisku McDonald’s a Ray Arthur Kroc, Amerykanin czeskiego pochodzenia. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w biznesie ma marka, i nie ważne kim jesteś lub skąd jesteś, czy nazywasz się Kowalski czy Nowak. Ważne jest jakie znaczenie na rynku ma Twoja marka.
Skończ studia aby nie być tępym i leniwym intelektualnie Gdy mój biznes osiągnął stosowną wielkość, oddzieliłem go od prywatnego majątku