16 12 2015
Nigdy, przenigdy nie konkuruj ceną
Będąc początkującym „biznesmenem”, szczególnie w branżach o silnej konkurencji (chociażby jak moja – tworzenie stron www), często usłyszysz, że „wszystko zależy od ceny”. Wiele osób będzie starało Ci się wmówić, że wszyscy Twoi klienci dbają jedynie o to, jaką kwotę pieniędzy będą musieli Tobie wręczyć. Jest prawdą, że wszyscy lubimy okazje i że istnieje pewna górna kwota, którą jesteśmy gotowi zapłacić, ale myślenie jakoby najważniejszym wyznacznikiem transakcji była cena jest zbyt daleko idącym uproszczeniem. Poprzez obniżanie cen w celu zwiększenia swojej konkurencyjności zmniejszasz swoją marżę, a co za tym idzie sam mniej zarabiasz. Będziesz więc musiał wyprodukować i sprzedać znacznie więcej dóbr czy usług, aby osiągnąć satysfakcjonujący Cię obrót. Dodatkowo, jeżeli w tym samym czasie zwiększą się Twoje koszty operacyjne (a pewnie tak będzie, jeżeli będziesz chciał wyprodukować więcej produktów), wówczas jeszcze bardziej obniżą się Twoje dochody.
Jeżeli więc okaże się, że Twój produkt jest o 20% droższy od konkurencji masz 2 wyjścia:
* obniżasz cenę,
* albo… tworzysz większą wartość.
Jak zapewne się domyślasz pierwsze wyjście jest beznadziejne. Będziesz pracował dłużej i ciężej aby osiągnąć tę samą ilość gotówki. Druga opcja, to właśnie kierunek, w którym powinieneś podążać. Zastanów się więc jak możesz stworzyć więcej prawdziwej i jedynie postrzeganej w ten sposób przez klientów wartości bez znacznego zwiększania kosztów. Chodzi przede wszystkim o to, abyś swoim działaniem stworzył na tyle dużo wartości dodanej, aby klienci byli skłonni zapłacić za Twoje produkt lub usługi… więcej. Może to być szybka realizacja usług, wygoda, niezawodność, specjalne traktowanie, ekskluzywność i tak dalej. Jeżeli np. chciałbyś kupić gałkę lodów to czy nie wolałbyś dopłacić 50 groszy za wafelek, niż trzymać gałkę w dłoni?
Biedni ludzie płacą większe podatki niż bogaci Pruszków i Zielone Bingo
Poprzez obniżanie cen w celu zwiększenia swojej konkurencyjności zmniejszasz swoją marżę